Роля на социалния работник за безработните




    Социалният работник помага за разрешава проблемите при човешките взаимоотношения и помага при развитие на способностите на хората, за да имат те по добър социален статус и живот. Той консултира, той е терапевт и посредник. Социалният работник понякога организира, не само индивидуални, но и групови сесии и помага за развитието на индивидуалните умения на всеки един от клиентите му. Помага на клиента да придобие необходимите познания, за да се справи със своите лични и социални проблеми. Един от тези проблеми е намирането на работа.

Роля на социалния работник
    Социалният работник има за цел да подкрепи безработните най – вече  групите безработни, които са най-уязвими, а именно безработни лица под 25г. и над 45г., хора, които са изправени пред социално – икономически трудности, хора в неравностойно положение. Целта на социалният работник е да подобри компетентността на безработния клиент при търсене на работа и по този начин да му помогне за ефективната му реинтеграция на пазара на труда.
    Живеем в информационно общество. В него производството, разпространението и употребата на информация са основните икономически, политически и културни дейности. Някои от основните характеристики на това общество са използване на информационни и комуникационни технологии във всички икономически и социални сфери,  както и високата заетост на работещото население в сферата на услугите (над 50%). Интернет е широко разпространен и използван. Част от безработните лица го ползват, наред с технологиите, при търсенето на работа. Не всички обаче умеят да боравят с компютър. Според Националния статистически институт през 2016г. едва 38.5% от населението на България между 16 и 74 години може да прави елементарни операции на компютър, като копиране и преместване в нова папка. Ролята на социалния работник е да предаде информацията и помогне на безработните да се ориентират и справят с новите технологии.
    На фона на информационния и комуникационният подем изпъква нарастващото търсене на конкурентна и опитна работна сила. Нуждата от знания, умения и способности в различни аспекти играят решаваща роля в намирането на работа. Безработните са изправени пред редица проблеми, сред които е липсата на самооценка, самочувствие, мотивация и амбиция за подобряване на тяхната квалификация и компетентност. Други проблеми са недостатъчните или прекалено специфични квалификации, липсата на компетенции и умения за успешно търсене на работа, представянето на интервю, кандидатстването за работа и други. Тези проблеми са взаимно - свързани и изискват цялостен подход за справянето с тях. Тук отново идва на помощ социалният работник. Тъй като има връзка между заетостта и обучението, дейността на социалния работник е свързана с обучение, целящо да осигури на неквалифицираните безработни лица, базови компетенции по общи дисциплини, обща подкрепа при търсенето и намирането на работа, обучения за квалификация и преквалификация. Всички тези дейности намират приложение при помощта на социалния работник за намиране на работа на безработните чрез Интернет.
    Съществуват много програми за обучение, които включват изучаването на уроци в рамките на курсове с различна продължителност и ниво на обучение. Някои програми за обучение включват варианти за дистанционно обучение. Една от ролите  на социалния работник е да е информира клиента за възможни онлайн курсове, които биха били подходящи за него, в това число курсове за компютърно и Интернет ограмотяване. Чрез тях безработният ще се квалифицира, преквалифицира или ограмоти, за да може да ползва Интернет при търсенето на работа и да бъде конкурентноспособен на трудовия пазар.
    Социалният работник играе ролята на информатор. Той трябва да консултира клиента за актуалното състояние на пазара на труда, актуални програми и проекти за заетост, финансирани от министерството на труда и социалната политика или други. За много от тях може да се кандидатства онлайн. Такава е програмата „Старт на кариерата“ на Агенцията по заетостта.
   Важни при кандидатстването за работа онлайн са и автобиографията и мотивационното писмо. Социалният работник би могъл да дава насоки, предоставя образци  за направата на такива. Той трябва да информира безработните за пречките при намиране на работа чрез Интернет, както и евентуалните злоупотреби в някои сайтовете за работа. Той също така може да обясни на клиента как да избягва стари или невалидни онлайн обяви, сблъсъка с които би попречил на мотивацията му за търсене на работа. Друг проблем са обявите, които представят лъжливо заплащане. Съществува и опасност от злоупотреба с личните данни.. Цялата тази информация може да бъде представена на клиента в индивидуални консултантски сесии, които може да се осъществяват и онлайн. Безработния може да има непрекъсната връзка със социалния работник, която за улеснение може да бъде чрез имейл.
    След като социалният работник е помогнал на безработния да добие нужните квалификации чрез онлайн обучение, да се запознае с валидните и актуални обяви в Интернет пространството, да оформи подходящи мотивационно писмо и автобиография, документи нужни при кандидатстването за работа, той може да насочи вниманието на безработния към следващата стъпка от процеса на търсене на работа чрез Интернет, а именно интервюто. То може да бъде както лице в лице, така и онлайн (например чрез Скайп). Отново може да бъде използвана виртуалната консултация. Обучението може да е съобразено с темпа на усвояване на информацията от безработния. Когато обучението завърши, клиента може да пристъпи към същинската част от процеса, а именно търсенето на работа чрез Интернет. Добре би било клиента и социалния работник да поддържат връзка дори и след като клиента вече е започнал работа, в случай че има още въпроси относно приспособяването и развитието в сферата на трудовата заетост.
    Важно е да се отбележи, че много от безработните нямат настолен компютър у дома и не могат да се възползват от предимствата на работа със социален работник при търсенето на работа онлайн. Според данни на Националния статистически институт за 2016г. едва 63,5 % от домакинствата имат достъп до Интернет. Подходяща социална политика, предвиждаща хуманитарни програми в  помощ на нуждаещите се, би разрешила този проблем, за да може всички безработни лица да се възползват от предимствата на търсенето на работа чрез интернет и онлайн помощ и наставления от социален работник.
    С развитието на информационните и комуникационни технологии се промени начина на живот. Социалните работници вече използват нови подходи за подпомагане и насърчаване на нуждаещите се. Тези подходи продължават и ще продължават да се развиват, за да може обществото да се възползва от едно качествено и ефективно социално подпомагане за справяне с редица проблеми, в това число с трайната безработица.


Институция за помощ
  В България съществува институция, която помага и развива потенциала на хората, които се интересуват от това, да могат да работят с помощта на новите технологии, които те първа навлизат в новото време. По – голяма част от тази група хора са, тези които могат да работят дадена специалност, но не могат да работят нормално с новите технологии и компютри, защото по тяхното време не е имало такива технологии и те първа им се налага да се учат и да навлязат в тази нова материя, а именно новите технологии.
 С помощта на Център за развитие на човешките ресурси и регионални инициативи (ЦРЧРРИ). С помощта на този център, който е част от Министерството на труда и социалната политика, хора, които не са достатъчно компютърно грамотни се обучават в различни специалности. Провеждат се различни курсове, в които социални работници помагат на хората да се обучат чрез компютрите, за да могат да кандидатстват за работа онлайн.


Заключение
  Предимствата при търсенето на работа, чрез Интернет са много повече от недостатъците. Бързото развитие на технологиите, променя драстично пазара на труда. Някои професии не съществуват вече. На тяхно място има нови, дигитални професии. Заедно с развитието на технологиите се развива и подхода на социалните работници. Използвайки електронните ресурси и информацията, те съдействат по нов и различен начин на безработните. Помагат им да намерят бързо и ефективно желаната от тях работа чрез Интернет.

Няма коментари:

Публикуване на коментар